Formation: Communication scientifique

Merci à Gracielle Higino et Katherine Hébert, stagiaires du programme BIOS², nous proposons une série de deux webinaires sur la communication scientifique !

L’objectif de cette formation est de partager et de discuter des concepts et des outils qui contribuent à une communication scientifique efficace. La formation sera divisée en deux sessions, qui couvriront les concepts de base d’une communication scientifique efficace et la façon dont les médias sociaux peuvent être utilisés pour renforcer le message de votre recherche et étendre votre réseau de recherche. Chaque formation prendra la forme d’une présentation entrecoupée de plusieurs courts modules d’activité, où les participants seront invités à utiliser les outils dont nous discuterons pour lancer leur propre communication scientifique.

Les sessions de formation se dérouleront en anglais les 1er et 2 juin (13h00-14h30 EST).

Pour participer à cette formation, veuillez vous inscrire ici: https://bit.ly/bios2_TS_ScienceComm

Détail de la formation (en anglais seulement):

June 1: The basics of science communication

Objectives:

  • Discuss what science communication (or SciComm) can be, and its potential role in boosting the signal of your research
  • Make an overview of basic concepts and tools that you can use in any medium (blog posts, presentations, conversations, twitter, etc.) to do effective science communication

During this session, we will:

  • Discuss (in breakout groups) the potential pitfalls of science communication (notably, diversity and inclusivity problems), and how to overcome them.
  • Cover the basic concepts of science communication, including the Golden Circle method, the creation of personas, and storytelling techniques.
  • Have short activities where participants will be invited to try to use some of the techniques we will be covering, such as filling in their own Golden Circle and explaining a project or paper as a storyboard.

June 2: Social media as a science communication tool

Objectives:

  • Rethinking the way we write about science by exploring the world of blog posts
  • Clarify the mechanics of Twitter and how it can be used effectively for science communication

During this session, we will:

  • Discuss how to create a story structure using titles and the flow of ideas in blog posts, especially when we are used to writing scientific articles
  • Cover the basics of how Twitter works (retweets, threads, replies, hashtags, photo captions, etc.) and how to find helpful connections
  • Have short activities where participants will be invited to write their own Twitter biographies and to create a Twitter thread explaining a project of their choice.
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